Så rensar du ditt hem effektivt och smart

En undersökning visar att var tredje svensk har svårt att stänga sina garderobsdörrar och lådor. Dags att rensa ut med andra ord, men hur gör du det bäst? Här är rensningsexpertens bästa tips.

Eva Maria Karlander är föreläsare, kurshållare, bloggare och författare till en bok om att hålla ordning hemma. Hon menar att orsaken till våra alltmer pryl- och klädöversvämmade hem ligger i konsumtion.

– Det är lätt att konsumera och det har blivit något människor gör utan att reflektera. Och när prylarna väl tagits in i hemmet, har de flesta svårt att släppa taget om dem. Så det första som behöver göras är att bryta konsumtionen, säger hon, som själv började sin rensningsprocess 2008 med att ge sig själv ett års köpförbud på kläder.

Men samlandet är inget att känna skam över – beteendet finns i vårt dna.

– Att samla mat har varit en del av mänsklighetens överlevnad.

Jag är redo att rensa, hur går jag bäst till väga?

– Börja med att definiera varför du vill rensa. När du sedan kör fast och det känns svårt, kan du titta tillbaka och komma ihåg varför du gör detta. Att rensa bara för rensandets skull kan vara svårt som motivation, säger hon. Ett tips är att rensa kategori för kategori.

– Börja med det du själv tycker är enklast. Kanske bland elektronik eller skor. Börjar du där det är lätt, tränar du upp din rensa ut-förmåga, säger Eva Maria Karlander.

Att sluta vara tidsoptimist är ett annat råd.

– Ha respekt för att arbetet tar tid och att det blir överväldigande att börja överallt. Planera till exempel två timmar varje helg och skapa små avgränsade projekt som en byrå. Fokusera bara på den och belöna dig själv när du gjort klart byrån. Nästa helg tar du tag i nästa projekt – och till slut har du det hem du vill ha.

6 tips som hjälper dig på vägen

  • Jämför dig inte med andra och deras hem. Fundera först över hur du vill ha ditt hem och utgå sedan från det.
  • Rensa efter kategori – och börja där du är minst sentimental. 
  • Avgränsa arbetet till miniprojekt, som en bokhylla eller skrivbordshurts.
  • Avsätt tid för arbetet, till exempel två timmar per helg. 
  • Belöna dig själv när du gjort färdigt miniprojektet, inte med att köpa något men en upplevelse som att gå på bio eller fika.
  • Skaffa en ”clutter buddy”, en vän som också rensar och som du kan ringa när du får svårt med besluten. 

Av: Petra Olander

Bli medlem

Testa oss och se vad vi går för. Bli medlem nu så bjuder vi på medlemskapet hela 2025 (om föreningen inte har varit medlem tidigare).

Läs mer om medlemskapet