Råd för att inte hamna i kläm
När vattenskador uppstår händer det att försäkringbolag blir oense om vem som ska ta ansvar. Bolagen hänvisar till varandra, medan de drabbade kan få bo i en fuktskadad bostad. Peter Stark på Konsumenternas försäkringsbyrå reder ut begreppen.
Vattenskador upptäcks ofta inne i lägenheter. Den naturliga reaktionen från medlemmen som bor i lägenheten är då att ringa sitt försäkringsbolag för att få skadan undersökt och reglerad så fort som möjligt.
– Ganska ofta får kunden då svaret: Nej, det får du fråga föreningen om för det rör sig sannolikt om skador som tillhör fastigheten och då gäller deras fastighetsförsäkring. Men föreningens svar kan vara att det här får du ta med ditt försäkringsbolag. Den vanligaste frågan vi får från boende i bostadsrättsföreningar handlar om varför ingen vill ta ansvar, säger Peter Stark som är jurist på Konsumenternas försäkringsbyrå.
Ofta finns det inte reglerat vilket bolag som ska ta den första undersökningen av skadan.
– Egentligen ska de här situationerna inte kunna uppstå eftersom båda försäkringsbolagen är skyldiga att undersöka och eventuellt reglera skadan. De ska inte kunna hänvisa till varandra, säger Peter Stark.
Om inget händer är hans råd att medlemmen skickar en skriftlig begäran till försäkringbolaget där hen har sitt bostadsrättstillägg och begär att åtminstone få skadan besiktigad.
– Det kan bli så att det ena bolaget reglerar skadan och det andra därefter betalar sin del. Men man måste komma överens om vem som ska göra vad, säger Peter Stark.
Vid en mindre skada är det ofta uppenbart att det är medlemmens bolag som ska ta ansvar. Och vid en stor skada kan det vara effektivast om föreningens bolag ordnar med entreprenörer med mera. Problemen uppstår oftast vid mellanstora skador, men storleken är inte alltid lätt för den boende att bedöma.
– Vårt råd är att omedelbart anmäla alla skador och begära besiktning och skadereglering både hos det egna försäkringsbolaget och hos föreningens styrelse, säger Peter Stark.
Den som nekas ersättning av sitt försäkringsbolag kan först begära omprövning internt och därefter vända sig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Ett sista steg är att stämma bolaget i tingsrätten med hjälp av hemförsäkringens rättsskydd.
Även föreningen kan begära omprövning hos sitt försäkringsbolag, men saknar möjligheten att vända sig till ARN.
Orsaker till tvister kan också vara att en granne varit oaktsam och orsakat skador i flera lägenheter eller på fastigheten. Då vill drabbade medlemmar och förening inte använda sina försäkringar och behöva betala dyra självrisker, även om grannen så småningom troligen får slutnotan.