Ladda era elfordon säkert
Det är ovanligt, men det händer, att elfordon fattar eld i samband med laddning. Branden är då mycket svår att släcka. Därför är det viktigt att styrelsen tänker igenom var laddningen av medlemmarnas elfordon ska ske. Om garaget är det enda möjliga är det en hel del att tänka på.
I takt med att fordon som drivs med el blir allt vanligare i vårt samhälle ökar också antalet bränder som uppstår i samband med laddning av dem. Det gäller både el- och hybridbilar, elmotorcyklar och permobiler liksom elsparkcyklar och elcyklar. Rubriker i media gör gällande att elfordonen brinner oftare än fossilbränsledrivna fordon, att bränderna är svårsläckta och att elbilar därmed skulle vara farligare – men är det så och hur påverkar det i så fall bostadsrättsföreningen?
Inte statistiskt belagt
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, har gjort en sammanställning av bränder i elfordon åren 2018–2022 som visar att bara 371 av de analyserade 3 900 bränderna ägde rum i eltransportfordon. Om vi fokuserar på den typ av fordon som kan vara aktuella för en bostadsrättsförening att ladda i ett garage, återstår ett hundratal, varav det är oklart hur många som var svårsläckta. Statistiken är alltså inte helt tydlig. Bland annat har anlagda bränder räknats med för bensinbilar men inte för elfordonen. Antalet elfordon inblandade i bränder är inte heller systematiskt insamlade, utan har identifierats via händelserapporter från räddningstjänsten.
Svårigheter att släcka
Hur det än är med statistiken kan konstateras att elbilar förmodligen inte är mer benägna att börja brinna än andra bilar och mycket talar för motsatsen. Att en elbil börjar brinna innebär inte heller per automatik att den är mer svårsläckt än en brand i en fossilbränsledriven bil. Det som i stället oroar är hur svårsläckt en brand i en elbil blir om den når batteripaketet i elbilen.
Batteriet boven i dramat
Orsaken till att släckningsarbetet i en elbil kan bli svårt är nämligen batterierna. Uppladdningsbara fordon drivs oftast av litiumjonbatterier. Om batteriet skadas, till exempel i en krock, laddas på fel sätt, kortsluts eller utsätts för värme kan en så kallad termisk rusning uppstå. Temperaturen stiger då okontrollerat och batteriet börjar till slut brinna.
Risk för återantändning
En till synes släckt batteribrand kan också flamma upp igen. Det inträffar om insatspersonalen inte får ner temperaturen tillräckligt. Då återuppstår den termiska rusningen. Om ett batteri har skadats kan det också ta tid innan branden bryter ut, vilket blir problematiskt för den som fått bilen krockad att därefter lämna den obevakad.
Giftig rök bildas
Brandröken från bilar är livsfarlig för människor att inandas oavsett vilken typ av bil som brinner. Den rök som bildas av litiumjonbatterierna är en blandning av fluorvätesyra, cyanväte och kolmonoxid och är givetvis farlig även för räddningspersonalen, vilket försvårar arbetet med släckinsatserna.
Ladda helst utomhus
Ur räddningstjänstens perspektiv är det med andra ord bäst att placera laddplatserna utomhus, men det är förstås inte alltid möjligt. Det finns inga särskilda krav eller regler för laddning av elfordon i garage, och de vanliga brandskyddsåtgärder som gäller för garage är enligt Boverket tillräckliga. Dock rekommenderar bland andra Storstockholms brandförsvar alla som planerar för laddplatser i nya eller befintliga garage att göra en riskbedömning. Detta för att utreda om garaget är rätt dimensionerat och om några skyddsåtgärder behöver genomföras. Erfarenheter från insatser i parkeringsgarage visar dock att möjligheten till att brandgasventilera underjordiska garage ofta är begränsad.
Tänk på det här när ni planerar för laddplatser i garage
- Gör en riskbedömning som säkerställer att det finns ordentligt brandskydd för anläggningen.
- Viktigt är också att garaget har en välfungerande brandgasventilation och en funktion för att kunna hantera släckvatten.
- Se till att garaget skyltas med ”Laddplatser” och förses med en insatsplan.
- Planera för laddplatserna så nära in- och utfarten som möjligt. Då hittar räddningstjänsten det brinnande fordonet snabbare och kan börja släcka. Det gör också att ett fordon lättare kan tas ut ur garaget vid behov.
- Vid en eventuell brand bör räddningstjänsten kunna bryta strömmen till anläggningen på ett säkert sätt.
Tänk på detta när det gäller laddning av elsparkcyklar och andra eldrivna fordon
- Dessa bör laddas utomhus eller i väl ventilerade utrymmen, exempelvis i cykelförråd med separat frånluft och utan överluft till en annan brandcell.
- Utrymmet ska vara brandtekniskt avskilt från boenderum eller utrymningsvägar.
Källa: Storstockholms brandförsvar, MSB, Brandskyddsföreningen.