Hur många anbud måste vi ha vid upphandling?

Fråga

När vi i styrelsen ska ta in anbud, måste vi ta in ett minsta antal anbud, till exempel fler än två? Eftersom det handlar om en hissrenovering alternativt nya hissar rör det sig om stora belopp.

Logga in som medlem

eller Bli medlem för att läsa svaren

Andra vanliga frågor inom relaterade ämnen

  • Hur länge ska vi spara gamla handlingar?

    Vi är en helt ny styrelse som vid en inventering ser att det finns mycket gamla handlingar sparade på vårt kontor, bland annat årsredovisningar. Hur länge måste vi spara sådant material?

    Protokoll 2024-04-01
  • Hur gamla dokument bör vi spara?

    Vår förening är gammal och har protokoll sparade sedan många år tillbaka. Vår internrevisor tycker att vi borde omvandla dem till digitala dokument. Frågan är hur gamla protokoll måste vi spara? Finns det någon bestämmelse kring vilken form de ska sparas i.

    Protokoll 2022-05-01
  • Får en suppleant föra mötesprotokoll?

    I vår styrelse deltar suppleanterna på mötena och är i högsta grad delaktiga i styrelsearbetet. Kan en suppleant vara protokollförare på styrelsemötet, alltså i rollen som suppleant och inte som ersättare för ordinarie ledamot?

    Protokoll 2022-03-01
  • Har suppleanter rätt att läsa protokoll?

    På en av era utbildningar om styrelsens arbete tog ni upp att suppleanter inte har rätt att läsa protokoll från möten de själva inte deltagit i, och inte heller tidigare års protokoll. I min styrelse motsätter de sig detta. Har jag missuppfattat vad som gäller?

    Protokoll 2022-02-01
  • Får ordföranden föra protokoll på mötet?

    Vi har på kort tid minskat till tre ledamöter i styrelsen, vilket är vår minimigräns. Jag undrar om det finns något hinder för att ordföranden också är protokollförare på styrelsemötena? Eller måste det vara två olika personer? Och kan en suppleant vara protokollförare eller justerare?

    Protokoll 2019-02-01
  • Styrelsehandlingar försvann vid inbrott

    Vi hade i våras ett omfattande inbrott i vår fastighet och nu ser vi att en pärm med föreningens papper är borta, däribland årsmötesprotokollet för 2017 som vi behöver ha till årsredovisningen. Vad ska vi göra?

    Protokoll 2018-06-01
  • Nyval eller omval – vad är det som gäller?

    Jag är nybliven sekreterare och undrar: vid val av styrelseledamöter, revisor med mera, ska jag ange att det är nyval eller omval i protokollet för föreningsstämman? Behöver detta anges över huvud taget? En av våra suppleanter som valdes vid förra årsstämman blev vald på två år, och önskar att bli invald som ordinarie i styrelsen vid årets stämma då nuvarande sekreterare avgår. Hur är det korrekta uttrycket då man väljer in suppleant som ordinarie ledamot? Nyval stämmer ju inte och inte omval heller.

    Protokoll 2018-05-01

Relaterade artiklar

Bli medlem

Testa oss och se vad vi går för. Bli medlem nu så bjuder vi på medlemskapet hela 2025 (om föreningen inte har varit medlem tidigare).

Läs mer om medlemskapet