Nya regler för redovisning från och med nästa år?

Bostadsrättsföreningar redovisar i dag enligt olika så kallade K-regelverk, många enligt K2, men en del enligt K3. Bokföringsnämnden arbetar just nu med ett förslag på uppdatering av K2 och K3, vilket skulle innebära att alla föreningar måste använda K3 framöver. Beslut väntas under andra kvartalet i år.

Ett K-regelverk innehåller regler om hur en årsredovisning eller ett årsbokslut ska utformas och hur tillgångar, skulder, intäkter och kostnader ska värderas.

Skillnaden mellan K2 och K3

Sedan  2014 tillämpar bostadsrättsföreningar de två regelverken K2 och K3. K2 är ett förenklingsregelverk som är avsett för mindre företag med enklare förhållanden. I K2 ses byggnaden som en enhet som skrivs av jämnt över tid, 100 till 120 år. Om det exempelvis är tänkt att byggnaden ska stå i hundra år skrivs en hundradel av varje år. En förening som inte ska genomföra stora underhållsåtgärder de närmaste åren, till exempel nybyggda föreningar eller föreningar som har avsatt tillräckliga medel till fonden för yttre underhåll, redovisar ofta enligt K2. I K2 kostnadsförs också allt underhåll, vilket gör att resultatet påverkas i större mån än om redovisningen gjorts i K3.

I K3 däremot används så kallad komponentavskrivning. Byggnaden delas då upp redovisningsmässigt i komponenter, såsom fasad, tak och fönster, som skrivs av under en bedömd kvarvarande nyttjandeperiod. Detta ger ett jämnare resultat, men följden blir högre avskrivningar.

När kommer beslut?

Tidsplanen för när Bokföringsnämnden ska fatta beslut om ändringarna i regelverken K2 och K3 har skjutits upp flera gånger. I november 2024 meddelade Bokföringsnämnden att ett beslut om ändringarna kommer under andra kvartalet 2025. Tidsplanen för tillämpning av dessa ändringar är dock inte ändrad. Det innebär att bostadsrättsföreningar kan tvingas övergå till att använda K3 för sin redovisning för det räkenskapsår som påbörjas efter den 31 december 2025, alltså redovisningen för hela 2026 och framåt. Bostadsrätterna följer frågan och återkommer så snart mer information finns.

Det här är Bokföringsnämnden

Bokföringsnämnden är en statlig myndighet som har till uppgift att utveckla god redovisningssed. Myndigheten ger ut regler och informationsmaterial om bokföringslagen och årsredovisningslagen.

Relaterade artiklar

Relaterade ämnen

  • Budget

    När styrelsen tar fram en budget får den en helhetsbild av föreningens ekonomi och säkerställer på så sätt att rätt avgifter debiteras medlemmarna. Det finns dock inget formellt krav på att en budget ska tas fram.

Relaterade kurser

Bli medlem

Gör din roll i styrelsen smidigare och tryggare. Bli medlem i Bostadsrätterna nu så bjuder vi på medlemskapet hela 2025.

Det här kostar medlemskapet efter gratisperioden

Du måste ange antal bostäder och lokaler

Ingår i medlemskapet

  • Fastighetsförsäkring till förmånligt pris En medelstor förening kan i snitt spara mellan 10–15 procent
  • Fri rådgivning Spara upp till 2 000 kr/timme
  • Gratis webbplats till föreningen Spara upp till 4 000 kr/år
  • Fria utbildningar för styrelse och boende Spara upp till 3 500 kr per deltagare och tillfälle
Se alla förmåner