Konflikthantering
Konflikter i bostadsrättsföreningar är ganska vanliga och beror inte sällan på att de egna, privata intressena står mot gemensamma, kollektiva intressen. I en förening behöver medlemmarna samverka. Samtidigt kan just det vara en grogrund för konflikter som styrelsen måste hantera.
Vanliga konfliktkällor
En av de vanligaste källorna till konflikt i en bostadsrättsförening är ekonomi, eftersom det ofta handlar om stora ekonomiska värden, pengar som medlemmarna investerat i sina bostäder. Ofta finns också en stor okunskap om vad man faktiskt bor i, nämligen bostadsrätt, och vilket ansvar styrelse respektive medlemmar har.
Ännu en orsak till konflikter är kommunikationsproblem eller en allmän informationsbrist i föreningen. Här kan styrelsen på ett allmänt plan undvika missförstånd och ryktesspridning genom att se över hur den arbetar med kommunikationen inom och utanför styrelsen.
Tydliga stadgar och trivselregler
Ett annat bra sätt att förebygga konflikter är att ha tydliga trivselregler som beskriver vad som gäller i den egna föreningen. Inte minst viktigt är också att ha tydliga stadgar.
Eftersom det är oundvikligt att konflikter ändå uppstår gäller det att hantera dem på bästa sätt. Först och främst är det klokt att ställa sig frågan: Vad handlar konflikten egentligen om? En missnöjd medlem är kanske missnöjd överlag och då är det kanske inte just den aktuella frågan som är anledningen till missnöjesyttringen. Ibland är det just bristen på kunskap som skapat missnöjet. Då kan styrelsen hänvisa till stadgar och trivselregler.
Det är inte alltid en befintlig styrelse, eller medlemmarna som bråkar med varandra, kan se konfliktens kärna. Då kanske en nyvald ledamot, som kommer in med nya ögon, har lättare att se bakgrunden till problemet.
Ta tag i konflikten tidigt
Ett exempel på en ganska vanlig situation är att en medlem vill lägga sig i allt och sätta styrelsen på plats. I sådana fall är rekommendationen att prata med personen.
Om en medlem skickar mängder av e-post i tid och otid, skriv och tacka för dessa och hänvisa till motionsrätten.
Ibland kan det gå så långt att det faktiskt kan betecknas som en störning och till och med att en medlem behöver sägas upp från bostadsrätten och tvingas flytta. Då är rekommendationen att alltid anlita jurist.