Undvik bedrägerier med mer information
Bedrägerier förekommer i flera olika former och det varierar över tid hur vanligt det är med en viss typ av bedrägeri. Just nu ökar telefonbedrägerierna där bluffen går ut på att utnyttja personers tilltro.

Hittills i år ser polisen en tydlig ökning av anmälningar som berör telefonbedrägerier där den som drabbats är över 65 år, men det förekommer även yngre brottsoffer. Dessa bedrägerier börjar oftast med ett sms, ett telefonsamtal eller ett mejl. Mottagaren manipuleras sedan att gå med på ett uppföljande hembesök då personen förmås lämna ifrån sig värdesaker såsom guldsmycken och/eller bankkort med tillhörande kod.
Bedragarnas strategi är att lura sina offer genom att uppge att de representerar myndigheter eller företag i samhället som medborgarna har respekt för och känner tilltro till. Exempelvis kan de utge sig för att vara polisen, väktare, elektronikföretag eller vårdpersonal i sina bedrägeriupplägg. Vid den första kontakten via sms, mejl eller telefon målar de upp ett akut scenario och oftast är förevändningen för det efterföljande hembesöket att de ska hjälpa brottsoffret att skydda sina värdeföremål, kort och kontanter.